مانند آتش که برای افروخته شدن نیاز به سه عامل سوخت، حرارت و اکسیژن دارد که روی هم به مثلّث آتش معروفند، حوادث تاریخی هم برای اتّفاق افتادن نیاز به سه عامل افراد، مکان و زمان دارند که به ترتیب در جواب سؤالات "کیا؟"، "کجا؟" و "کی" میآیند. با توجّه به این سه رأس مثلّث تاریخ، انواع کتابهای تاریخی هم به سه گونۀ کلّی افرادمحور، مکانمحور و زمانمحور تقسیم میشوند که تاریخهای سلسلهای یا تکنگاریها مانند تاریخ آل سبکتگین یا عجائبالمقدور فی نوائب تیمور از سنخ تواریخ افراد محورند، تاریخهای ملّی یا محلّی مانند تاریخ ایران کیمبریج یا تاریخ سیستان از سنخ تواریخ مکانمحورند و تاریخهای عمومی مانند تاریخ طبری و روضةالصّفا از سنخ تاریخهای زمانمحور. گروه اوّل، تاریخ افراد مورد نظر را در همۀ مکانها و زمانها بررسی میکنند، گروه دوّم، تاریخ مکان مورد نظر را در همۀ زمانها و در مورد همۀ افراد و خاندانهایی که در آن آمده و رفتهاند بررسی میکنند و گروه سوّم نیز تاریخ بازۀ زمانی مورد نظر را در همۀ مناطق جغرافیایی و در مورد همۀ حکومتها و سلسلهها.
با این حساب، مشخّص است که تاریخهای عمومی استاندارد، آنهایی هستند که نه به شیوۀ موضوعی و به تفکیک مناطق یا حکومتها، بلکه به شیوۀ سالشمار تنظیم شده باشند که تاریخ الکامل ابن اثیر نمونۀ خوبی برای آن است؛ امّا از آنجا که شیوۀ سالشمار نیز مشکلات خود را دارد و ذهن مخاطب را تا حدّی پراکنده میکند، شیوۀ استاندارد برای تاریخهای عمومی، شیوۀ ترکیبی سالشمار_موضوعی است.
درباره این سایت